kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳

 گاردین:‌آمریکا و انگلیس نگران انتقال فناوری از روسیه به ایران هستند

رسانه انگلیسی مدعی شده واشنگتن و لندن نگران‌ هستند که روسیه اطلاعات و فناوری‌های هسته‌ای محرمانه‌ای را با ایران به اشتراک بگذارد.
 
 
 
انگلیس و ایالات متحده با استناد به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به روسیه، ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو اسرار هسته‌ای خود را در ازای دریافت این موشک‌ها در اختیار تهران قرار می‌دهد که به ادعای آن‌ها می‌تواند تهران را به «توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای» نزدیک‌تر کند.
به گزارش ایسنا، این در حالی ‌است که ایران بارها اعلام کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
روزنامه گاردین روز یکشنبه و به نقل از منابع آگاه ادعا کرده «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست روز جمعه خود در واشنگتن گفته‌اند تهران و مسکو در حال تشدید همکاری‌های نظامی در زمانی هستند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم کافی تسلیحاتی است. به ادعای این منابع آگاه، مقامات انگلیس و آمریکا این همکاری میان ایران و روسیه را به‌عنوان بخشی از اتحاد عمیق‌تر این ۲ کشور، «نگران‌کننده» توصیف کردند.
طبق گزارش گاردین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر به لندن برای دیدار با «دیوید لمی» همتای بریتانیایی خود هشدار مشابهی را مطرح کرد اما در آن زمان، تمرکز واشنگتن بیشتر روی ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین بود.
بلینکن در سفر به لندن مدعی شد: روسیه در حال به‌اشتراک گذاشتن فناوری است که تهران به‌دنبال آن است؛ این یک خیابان دوطرفه است، شامل موضوعات هسته‌ای و اطلاعات فضائی.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌طور قوی ادعا انتقال این موشک‌ها را رد کرده‌اند.
«عباس عراقچی»، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این ادعا طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام! معتادین تحریم باید از خود بپرسند چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ او تاکید کرد که تحریم‌ها راه‌حل نیستند، بلکه بخشی از مشکل هستند.